Lammklippning på Gotland

Sommar, semester och campingliv.

Denna sommar har vi bland annat besökt
Anita och hennes familj på Gotland. Vi hade en underbar vecka, fullspäckad med trevliga aktiviteter för hela familjen.

På Gotland kallar de inte sina får för får utan för lamm. Lammen kallar de för lammungar.

Gotländska lamm

Fina Anita och hennes sambo Leifen hade ordnat så vi fick se på lammklipping. Det var Emil, silvermedaljör i SM i fårklippning som visade oss hur det ska gå till när lammen klipps. Det tog mindre än en minut för honom att klippa ett helt lamm. Imponerande!   

Emil klipper lamm

Det såg så lätt ut att klippa, men jag kommer ihåg från när mina föräldrar hade får under min uppväxt, att så inte är fallet. Det är väl ingen överraskning att vi höll på betydligt längre tid än en minut när våra får skulle klippas. 

Nästan färdigklippt

Vi fick se flera av lammen bli klippta. Det här var tackor som inte lammat något än, utan ska göra det först nästa år. Det sägs att dessa har den finaste ullen. 

Lammklippning

Jag fick lite ull med mig hem, inte så lite heller. Jag blev plötligt tacksam över att maken evisades med att sätta fast takboxen på bilen innan vi åkte hemifrån. 

Så nu är hösten och vintern räddad. Det blir att sortera, tvätta karda och spinna. Många timmars roligt blir det!

Tack än en gång till Anita, Emil med familjer som ordnat en fantastisk dag för oss!   

Kommentarer:
Postat av: Anita

Såå kul att ha Er här! Lycka till med ullen! "Gimbrar" är namnet på lammen som ej lammat ännu;)Kram Anita

Postat av: writing service

Poor sheep(( But their wool is great)


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits