Provlapp och omudd

I helgen har jag varit på Hyttgården -Töre Gamla Skolan på Virkkurs, och provlappat.



Gamla Skolan

Ja, du hörde rätt. Jag har både virkat och gjort provlappar. De som känner mig, vet att inget av dessa är mina favoritsysslor. Men trevligt sällskap och vacker miljö, kan göra susen.

Tack! alla för trevligt sällskap!


Glada virkentusiaster

Vi var 11st kursdeltagare som virkade provlappar, både fredag och lördag. Riktigt intressant faktiskt. Båda dagarna utgick vi från Maria Gullbers två böcker om virkning. "Tid att virka" samt "Virka Muddar!"

 
Vackra virkböcker                Lördagens provlapp

Här i Norrbotten, sätter vi gärna o framför ord för att skapa ett motsatsord...
Ni kanske har hört o-inne (=ute) eller o-varm (=kall). Ja, ni förstår säkert principen på hur man lätt kan fixa sig nya motsatsord, när så behövs.

Så när jag läste i "Virka muddar!", att en mudd hette Omudd, så undrade jag hur Maria hade tänkt egentligen?
Det visade sig senare att det skulle läsas O-mudd och syftade på bokstaven O!

 
Fröken Maria

Maria hade tagit med sig några av sin fantastiska egendesignade, vackra, virkade föremål. Hon berättade lite om tanken och sin inspiration bakom endel designer. 

Inspirations material 

Om jag kommer att börja virka en massa nu?
-Knappast
Men, det finns i alla fall tre par muddar i "Virka muddar" som jag är sugen på. Också finns det ju en helt underbar babyfilt i "Tid att virka" också...

Kommentarer:
Postat av: Susanne Henriksson

Vilka fina bilder, jag förstår att du hade en trevlig helg !

2008-09-23 @ 15:11:42
Postat av: Lisbet

Hej Jennie,

vilken fin blogg och vilka vackra hantverk du gör.

Jag har påbörjat en mössa i flodpärlan, snart klar med kanten, gör en burkmodell.

Hälsn.Lisbet från Kalix i "Töre-gruppen".

2008-09-27 @ 09:54:30
Postat av: katarina nimrodsson

oj så fina muddar du virkar verkar verkligen roligt när man är någrastycken som träffas och virkar


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits