Spinner, Spunnit, Spinneri

söndag den 12:e oktober, är det Stickcafé klockan 12-15, på Morjärvs Ullspinneri

Bor du i Luleå-området och är sugen på att åka dit, men inte vet hur du ska ta dig?
Lämna en kommentar, så kan jag förmedla kontakt. Jag känner till,  två bilar som kommer att åka dit och har några passagerar platser tomma.

Jag har för första gången i mitt liv, spunnit garn på spinnrock förra helgen.
 
Rowing.                                 Förpreparerad ull, påbörjad "single" 

Började med att fluffa upp ullen, dra isär den på längden, till långa "rämsor".
Sedan spann jag på för glatta livet, i en inte alltför ergonomisk ställning. Kändes i kroppen ordentligt dagen efter!

För vilken nybörjarspinnare hinner tänka på hållningen? När man ska hinna både trampa hjulet åt samma håll hela tiden och försöka fördela ullen jämt och mata in... Mycké å hålla rätt på samtidigt!

Resultatet av mitt spinnande blev ett tvåtrådigt garn, spunnet av ullen från fårrasen Blue Face Leicester. Ullen kommer från The Woolgatherings. 

Mitt garn blev 85m långt på 85g. Ganska tjockt alltså. Och man kan lugnt påstå att tillverkarna av effektgarner fått konkurens!

Jag är nöjd med resultatet. Stolt rent av!
 
Mitt första handspunna garn.

Nu i helgen ska jag försöka spinna ett lite tunnare tvåtrådigt garn, av Merinoullen som jag microfärgade i somras http://jennies.blogg.se/2008/august/microfargning.html . Spännande!

Kommentarer:
Postat av: Anna

Såååå duktig du är! Fint garn och åhhh så avundsjuk jag är på dig. Vill också spinna på spinnrock!

Postat av: åsa hannu

Vad duktig du är!Vad trevligt det var i Morjärv,ocg

vad snygg den danska koftan var, kanon snygg!!!!

2008-10-13 @ 10:32:06
Postat av: Gunnel Svensson

vad du är duktig på att spinna! Underbara färger. Jag prövade på detta för 25-30 år sedan, men har inte spunnit sedan dess. Spinnrocken är bara till prydnad ;-)

2008-10-14 @ 18:59:45
URL: http://gunnelsvensson.blogspot.com/
Postat av: Janette

ÅH vilket vackert garn! Visst blir man sugen på spinnrock :-)



/J

2008-10-14 @ 19:21:20
URL: http://okejda.blogspot.com
Postat av: Britt-Marie

Vilket härligt garn, du är verkligen superduktig.



Färgerna är helt underbara, vad du än stickar av detta blir det supersnyggt.



Kram

2008-10-15 @ 16:28:22
URL: http://brittmariel.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits