Vävperiod

Senaste veckorna har det mesta av min slöjdtid gått åt till vävning.

I vävgruppen där jag blivit medlem, finns 17underbart härliga tjejer i åldrarna mellan 28 till 78 år. 
Jag har bland annat hunnit med att väva duken "Tidö", (Ås vävgarner 95/96 s.12)

Tekniken som denna duk är vävd i kallas för halvdräll, det är första gången som jag provat väva sådan och det var jätteroligt!
Varpen är bomullsgarn16/2, inslaget lingarn 16.

Originalduken från Ås är vävd i Blått och rosa. Men jag tycker om att prova lite mer otraditonella färgsättningar. Valde till denna duk limegrönt och korallrött "Modigt" tycker tjejerna...

Påbörjade en Tidö-duk till i går i färgställningen turkos och limegrönt.   
Tidö limegrön-korallröd
Halvdrällduken Tidö i limegrönt/korallrött.

Kommentarer:
Postat av: Anonym

Läcker! Kan tänka mig att tanterna funderar men går nog hemma och önskar en likadan.

Postat av: Catarina

Jättevacker!! Jag har provat att väva kökshanddukar en gång gör några år sedan och tyckte att det var riktigt roligt...men sen dess har jag inte kommit i närheten av en vävstol :-(

2008-05-02 @ 21:38:25
URL: http://catarinaskrypin.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

Fantastiskt vackert! (och vävstolen är fortfarande 7 km hemifrån, inget slink-in-å-väv ännu i år!!!)

2008-05-06 @ 15:46:24
URL: http://handmade.smuligt.com
Postat av: Mikaela från Finland

Jättevacker duk!! Det gäller att våga testa nya saker/färger, det kan bli mer än lyckat! I höstas vävde jag julmattor med röd bomullsränning!! Blev jättesnyggt...

2008-05-19 @ 07:10:24
URL: http://bloggen.fi/Muminmamman
Postat av: Bim H-D

Ehhh... tur att den yngsta inte är inne just nu - ute och går med gubben och vovven... OM hon hade skådat den där väven så hade hon krävt att jag letat upp vävstolen på vinden... hemska tanke!!! Ja, inte att väva, men att leta upp den i den röran där ;) Och sedan försöka att leta upp något ställe där den kan bo, ehhh... vävstolen alltså... dvs, var? Hm, men väva skulle hon säkert skrika om hon såg det där, hihihi... Ja, hon var lite kinkig för att hon inte fick vara med på Stickstämman... men kära pojkvännen var ju här också, så... åkte åter hem i måndags morse till Gällivare... Garnet fick jag dock hålla hårt i för att hon INTE skulle sno det för mig, hihihi... Ja, jag led av samma förnekelse som Agneta - jag har inget garn tidigare, jag har inget garn tidigare, hrmpf...

Må så grankott... och tackar för helgen som var ;)

2008-08-12 @ 19:06:39
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/index.htm
Postat av: Li

Hejsan! Har ju förståt att du väver en del, jag är nybörjade och behöver tips på hur jag ska få tag på trasor till mattor... något bra tips? =)

2008-08-28 @ 22:27:10
URL: http://liian.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits