Matta med blå rutor

Hösten 2003 kom jag på att jag ville lära mig att väva. Efter en ABF-kurs och två cottonlin-uppsättningar på fyra skaft och trampor, vilka resulterade i finfina juklapps-löpare till släkt och vänner, kände jag mig nu redo för nya utmaningar.

Jag hittade en matta i boken "Trasor och tekniker 35 nya mattor" från Förlags Ab Vävhästen. Måste bara göra en sådan fast i andra färger... sagt och gjort jag färgade gamla lakan och rev de till trasor. Mattan vävs i tre lager och med kontramarsch som överbindning. Jag hade ju konstaterat vid cottonlin-vävningen att uppsättningen av väven i vävstolen är det som tar längsta tiden. Så jag bestämde mig för att sätta upp varp till tre mattor, när jag ändå var igång...

Under vävningen insåg jag att det tar tre gånger så lång tid att väva något som har tre lager... det var med andra ord tur att jag hade så liten erfarenhet av denna typ av vävning, annars vet de katten om jag hade dragit igång ett så stort projek.

Varje matta tog drygt 35 timmar att väva ( då har jag INTE räknat in uppsättning av väven eller den tid som det tog att färga och riva trasorna).

Jag hade med andra ord gott om tid att hitta på ett nytt mönster till matta nr två medans jag vävde den första....


Mattorna är 118 cm breda och 192 cm långa



 

Kommentarer:
Postat av: eva wennerberg-johansson

hej där vilka himla fina mattor.Jag väver själv trasmattor men ej dubbelvävda men man kanske skulle prova.gjorde det en gång och då fick man slå väldigt hårt. eller? mvh eva wj

2006-12-20 @ 15:03:43
Postat av: Gun Lövström

Oj! Vilka fina mattor! Dubbelvävda? Hur gör du? HAr just klippt ned ett antal "vanliga" trasmattor bl a har jag vävt en julgransmatta i rött med gröna slarvor runtom. Tyvärr är jag ännu i nybörjar stadiet med digitalfoto så jag har inga kort på min blogg men det ska komma har jag tänkt..../Hej då! från Gun


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits