Kan man vara förälskad i en färg?

I så fall är jag det... Jag säger bara vinröd!

Garner till färgning     Färgning brunt 
Sockgarn att färga            Färgkok på spisen

Igår var det då dax, att färga in lite garn igen. Hade kvar ett orange/rött sockgarn vilket jag färgat vid ett tidigare tillfälle och inte riktigt gillade färgen på...

Mina planer för dagen var att färga brunt. Färgade i gryta på spisen, med herdins färgpulver. Följde anvisningarna i förpackningen. Men lät bli att röra om i gryta, eftersom jag ville ha ett "flammigt" resultat.

Jag är riktigt nöjd med resultatet!
Det bruna överst är Novitas 7-bröder sockgarn (vitt). Det två vinröda härvorna nederst är Strumpegarn från Marks och Kattens (från första början vitt, färgat en omgång med rött, sedan en omgång brunt).
Resultat brun färgning
Är speciellt nöjd med den vinröda färgen. Den har en sådan fantastisk lyster! 

Provade även för första gången att färga med karamellfärg och i micron.
Karamellfärgning
Använde ca1,5tsk citronsyra, 1/3 flaska blå karamellfärg till 100g garn.
Mickrade först på full effekt 2x3min. Sedan 1x2min (lät vila ca 2min mellan infärgningarna). Då var vätskan helt klar. 
Efter att garnet fått kallna ett tag i sköljde jag garnet.

Jag fick inte denna infärgning att sluta "blöda" garnet släpper ifrån sig färgen, när det blir blött och i temperaturer mellan 30 och 40 grader...

Å, i och för sig, det kanske man hade kunnat räkna ut innan? Jag menar, om det inte vore så, skulle man ju färga in sina tarmar varje gång man äter något med karamellfärg i!

Tror nog att jag håller mig till Herdins och Färgkrafts färger i fortsättningen.

Hur som haver, färgen är underbart turkos, garnet släpper inte ifrån sig färg så länge som det är torrt. Så jag funderar på att sticka ett par TV-tittar sockor åt mig själv, av det här garnet.   
Resultat karamellfärgning
Sockgarn till mina Februari sockar i sockklubben?!

Kommentarer:
Postat av: Eva

va spånnande att förga i micron ! det ska jag prova,
Och Tack för tippset m pärlorna.

Ha det gott / Eva

2008-02-07 @ 19:02:35
Postat av: Iréne Wicander

Prova och ta i ättika när du sköljer garnet. Jag har använt det när man väsxt- och svampfärgargade för att garnet inte ska fälla.

2009-03-03 @ 23:26:12

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits