Växtfärgning -prova på

Under familjens sommarresa till Hälsingland, besökte vi bland mycket annat Arbrå Hemslöjdsförening http://www.vallsta.nu/vallsta/default.asp?page=1236 
På gården Gästgivars i Vallsta www.halsingegardar.com

Dagen då vi var där, satt det fullt med slöjdare på gården och utförde sina hantverk.
Nyfiken som jag är gick jag runt och tittade, tjuvlyssnade lite vad de pratade om.

Det pratades om provapå-växtfärgning som skulle äga rum nästa dag...
De skulle färga med krapp, coshenill, renfana, indigo, mm. 

Å, jag som har önskat mig så länge att få prova färga med indigo!

Tur för mig, att två deltagare lämnat återbud i sista stund så att jag fick plats att vara med.
Men vad skulle jag färga för garn?  Ja, just ja... Garntjänst ligger ju i Kilafors.

Ett kilo garn rikare och en dag senare, fick jag träffa tio kursdeltagare också vår härliga kursledare Helena.
Det blev en skön heldag vid båthuset där Backbron och Ljusnan möts.
Växtfärgat corsenill & indigo
Vi färgade ullgarn så det stod härliga till, här ser ni indigo och corshenill!

Ja, som ni säkert redan listat ut, så var det den här dagen min kamera fick sig sitt ättiksdopp... de flesta bilderna blev förstörda, men jag lyckades rädda några...
Växtfärgat Hälsingland juli-06
Jag TROR att det här är från vänster sett ullgarn som är färgat med:
Krapp, lökskal överfärgat med indig, renfana överfärgad med indigo, indigo (obetad), brunkulla också förbetad indigo.

Helnöjd med dagen, det trevliga sällskapet och de nya kunskaperna.
Fick jag dessutom med mig hem (förutom blåa händer) några härvor indigofärgat, lite corshenill samt ett grönt lökskal-indigoförgat garn!

Kommentarer:
Postat av: Rosmy

Åh, växtfärgat hemma i Hälsingland. Härligt! Det gjorde man ofta som liten. Då var det inne med hemslöjd och mamma provade på allt. Kul att du vill sticka pulsvärmare!

Postat av: catrine wilny

undrar om du kan ge mig råd om var man kan köpa en termometer till växtfärgning. min har gått sönder och på kursen hade vi en som såg ut som en klocka med en pinne under. har du någon aning?

mvh catrine

2009-08-20 @ 14:49:01

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits